Gemeentezaken

Alle antwoorden op de meest gestelde vragen!

Praktische informatie

Wil jij/wilt u zich inschrijven bij onze gemeente? Dat kan! Inschrijven kan online door onderstaand formulier in te vullen. U/je kunt ook contact opnemen met één van de ouderlingen of diakenen. Die contactgegevens zijn te vinden op deze pagina.


Steun uw kerk met een periodieke gift
Steunt u onze gemeente al met een kerkelijke bijdrage (Kerkbalans) of geeft u de diaconie geregeld een gift? Wist u dat u dan misschien meer kunt geven, zonder dat het u extra geld kost?

Uw giften aan de kerk zijn fiscaal aftrekbaar
Giften aan de kerk zijn aftrekbaar bij de aangifte van uw inkomstenbelasting. De Protestantse Kerk is door de overheid erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Hierdoor zijn ook uw giften aan de gemeente of diaconie aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Hierbij geldt echter een drempel van 1% (minimaal € 60) en een maximum van 10% van uw verzamelinkomen. Dit verzamelinkomen vindt u onderaan uw aanslag inkomstenbelasting.

Geen drempel bij periodieke gift
Een periodieke gift is een gift waarbij u minimaal vijf jaar lang elk jaar eenzelfde bedrag schenkt aan de gemeente of diaconie. Dit bedrag mag u volledig aftrekken bij uw belastingaangifte: de drempel van 1% en het maximum van 10% vervallen. U krijgt zo meer geld terug van de belastingdienst. Afhankelijk van uw leeftijd en inkomsten kan uw voordeel oplopen tot 52%. Geeft u bijvoorbeeld de diaconie een jaarlijkse of geregelde bijdrage, dan kunt u dit doen in de vorm van een periodieke gift.

Het College van Kerkrentmeesters wil het gebruik van collectemunten graag bij u aanbevelen. Collectemunten kunt u bestellen door het bedrag van 35 euro over te maken naar NL93 RABO 0373 7270 62. De collectemunten worden dan bij u thuisbezorgd.

Wanneer er een kindje geboren is, graag een kaartje sturen naar:

  • de predikant
  • de ledenadministratie
  • een ouderling

Doop of opdragen
De doop kan worden aangevraagd door alle leden van de gemeente waarvan een van de doopouders tenminste dooplid van onze gemeente moet zijn. De toelating tot de doop krijgt met name vorm in een gesprek met de doopouders of dopelingen, waarin de betekenis van de doop en het verlangen van de doopouders- en uiteraard in voorkomende gevallen ook dat van de dopelingen- aan de orde komen. In de doopdienst bestaat de mogelijkheid dat ouders die dat nog niet hebben gedaan, belijdenis afleggen van hun geloof. Bij de bediening van de doop van kinderen kunnen belijdende leden en doopleden de doopvragen beantwoorden.

Zou u graag uw huwelijk in één van onze kerken willen laten voltrekken? Neem dan contact op met de Scriba.

Een bericht van overlijden kan op twee manieren worden doorgegeven:

  • Zo spoedig mogelijk doorgeven aan de uitvaartvereniging, deze neemt contact op met een beschikbare predikant.
  • Indien er geen lidmaatschap is van een uitvaartvereniging, kunt u contact opnemen met de Scriba. De Scriba neemt contact op met een beschikbare predikant en dit wordt naar u teruggekoppeld.

 

Verhuizing doorgeven aan:

  • de ledenadministratie: ledenadministratie@pg-os.nl
  • de betrokken predikant
  • de betrokken ouderling

Meldingen van ziekte kunnen worden doorgegeven aan:

  • de predikant en/of aan de betrokken ouderling/contact
  • daarnaast voor eventuele vermelding in het kerkblad doorgeven aan de redactie van het kerkblad.

6 keer per jaar verschijnt het kerkblad, Ljochtbeaken. Wilt u zich abonneren op het kerkblad? Neem dan via het contactformulier contact op met de redactie.

Kerk algemeenNL30 RABO 0326 4022 84
DiaconieNL54 RABO 0334 7350 25
CollectemuntenNL93 RABO 0373 7270 62

Financieel

ANBI

De Protestantse Kerk in Nederland is door de Belastingdienst erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Aan een ANBI-status zijn een aantal voordelen verbonden:

  • Wie aan zo’n instelling een gift geeft, mag dat bedrag aftrekken van de inkomstenbelasting. Bij onze kerk is dit bijvoorbeeld relevant bij bedragen die worden toegekend uit hoofde van de Actie Kerkbalans (‘de kerkelijke bijdrage’), bij collectegelden en bij andere giften.
  • De ontvangende instelling is vrijgesteld van schenk- en erfbelasting. Bij onze kerk is dit relevant bij ontvangen legaten en erfenissen.
  • De instelling komt in aanmerking voor teruggaaf van een deel van de energiebelasting.

Elke gemeente en diaconie met een ANBI-status dient een verkorte jaarrekening te publiceren op het internet (in de meeste gevallen op de website van de gemeente). Dit komt voort vanuit de ANBI-wetgeving en het convenant dat er tussen de Protestantse Kerk in Nederland en de belastingdienst overeengekomen is.

Giften

Uw giften aan onze kerk en diaconie zijn fiscaal aftrekbaar

De Protestantse Kerk is door de overheid erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Hierdoor zijn uw giften aan onze gemeente aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Dit geldt zowel voor giften aan onze kerk als voor giften aan de diaconie. Uw giften worden zeer op prijs gesteld. Met uw bijdragen kunnen veel initiatieven worden ondernomen en activiteiten worden ontplooid.

Onderscheid gewone en periodieke giften

De belastingdienst onderscheidt twee soorten giften: ‘gewone giften’ en ‘periodieke giften’. Voor het aftrekken van ‘periodieke giften’ gelden andere voorwaarden dan voor het aftrekken van ‘gewone giften’ (zie hierna). Het doen van een periodieke gift kan u mogelijk financieel voordeel opleveren ten opzichte van een ‘gewone’ gift! Hoeveel dit voordeel is, hangt af van uw persoonlijke situatie.

Om als ‘periodieke gift’ aangemerkt te kunnen worden, stelt de belastingdienst een aantal voorwaarden. Zo moet de gift zijn vastgelegd in een overeenkomst. Geeft u elk jaar of elke maand al een (vast) bedrag, maar doet u dit zonder overeenkomst? Dan is per definitie sprake van een ‘gewone gift’. Het formulier dat u invult bij de actie kerkbalans beschouwt de belastingdienst niet als ‘overeenkomst’.

Steun uw kerk met een periodieke gift en geef onze gemeente mogelijk iets extra

Bij een ‘gewone gift’ geldt een drempel van 1% (minimaal € 60) en een maximum van 10% van uw verzamelinkomen (het verzamelinkomen vindt u in uw aangifte inkomstenbelasting). Een periodieke gift mag u volledig aftrekken bij uw belastingaangifte: de drempel van 1% en het maximum van 10% vervallen. In beginsel krijgt u zo meer geld terug van de belastingdienst. Hoeveel uw voordeel in de praktijk is, hangt af van verschillende factoren. Bepalend zijn o.a. uw leeftijd, uw inkomen, de hoogste schijf waarin uw inkomen valt, uw eventuele andere giften en of er een fiscale partner is. In bepaalde gevallen kan uw voordeel oplopen tot 50%.

Wanneer u onze kerk of diaconie al een jaarlijkse of geregelde bijdrage geeft, zou u kunnen overwegen dit in de toekomst te doen in de vorm van een periodieke gift. Mogelijk zou u daardoor meer kunnen geven, zonder dat het u (per saldo) extra geld kost. We zouden het op prijs stellen als u deze afwegingen zou willen maken.

Voorwaarden periodieke gift

De Belastingdienst stelt een aantal voorwaarden aan de aftrekbaarheid van een periodieke gift:

  • U geeft minimaal vijf jaar lang elk jaar hetzelfde bedrag.
  • Uw gift gaat naar een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). Onze kerk en diaconie zijn beide een ANBI.
  • U legt de periodieke gift voorafgaand aan de vijf jaars periode vast in een overeenkomst. De overeenkomst dient door beide partijen te worden ondertekend (in dit geval door u en de kerk of diaconie).
  • U doet de gift vrijwillig en niet omdat u het wettelijk verplicht bent.
  • U krijgt niets in ruil voor uw gift.
  • U kunt aantonen dat u de gift hebt gedaan (bijvoorbeeld met behulp van een bankafschrift).
  • U hebt uw gift niet contant gedaan.
  • De periodieke gift eindigt na overlijden van de gever. De periodieke gift kan tevens eindigen bij baanverlies of arbeidsongeschikt worden.

Tip

Niet alleen uw kerkelijke bijdrage kunt u aanmerken als periodieke gift. Ook uw andere giften zoals collectes kunt u geven in de vorm van een periodieke gift! Wanneer u dit doet, moet u (achteraf) richting de belastingdienst aan kunnen tonen dat u de gift daadwerkelijk hebt gedaan. Bij collectes bijvoorbeeld aan de hand van bankafschriften waarop de afgeschreven bedragen (uit hoofde van collectemunten) staan vermeld. Een collecte-gift in de vorm van contant geld kan niet als periodieke gift worden aangemerkt.

Stappenplan periodieke gift

U regelt een periodieke gift als volgt:

  1. Vul de overeenkomst in.
  2. Laat beide partijen (u en de kerk/diaconie) de overeenkomst ondertekenen.
  3. Bewaar allebei een afschrift van de overeenkomst.
  4. Maak jaarlijks het in de overeenkomst opgenomen bedrag over naar de kerk.
  5. Vul bij de aangifte inkomstenbelasting het bedrag in onder de periodieke giften.

De penningmeester van de kerk kan u nader informeren over periodieke giften. De penningmeester kan u ook het formulier verstrekken op basis waarvan u een periodieke gift kunt doen aan de kerk of de Diaconie. Het formulier is ook te vinden op de website van de belastingdienst: https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/overeenkomst_period_gift_in_geld_ib0802z6fol.pdf

Let op (de vijfjaarsperiode):

Wanneer u stopt met geven binnen de vijfjaarsperiode vervalt in principe het recht om de periodieke gift af te trekken van de belasting. Dit geldt ook voor de eerdere jaren in de vijfjaarsperiode waarin u al wel had betaald! Let dus vijf jaar lang goed op dat u het periodieke bedrag daadwerkelijk in elk jaar overmaakt. Dit is uw eigen verantwoordelijkheid!

Tot slot

Op de website van de belastingdienst vindt u nadere informatie over periodieke giften. Zie bijvoorbeeld:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/aftrek-en-kortingen/content/verschil-periodieke-giften-gewone-giften
En:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/aftrekposten/persoonsgebonden-aftrek/giften_aan_goede_doelen/periodieke_en_gewone_giften/voorwaarden_aftrek_periodieke_giften/

Collectes

In zijn algemeenheid worden er drie collectes gehouden tijdens een kerkdienst. De bestemmingen hiervan staan vermeld in het kerkblad Ljochtbeaken. Voor een deel zijn de opbrengsten bestemd voor de exploitatie van de kerk, een ander deel gaat naar meer specifieke doelen als diaconie.

Op drie verschillende manieren kunt u deelnemen aan een collecte:

  • Via collectemunten
  • Via contant geld (let op: dit is niet fiscaal aftrekbaar!)
  • Via overboeken

Kerkbalans

Brief Actie Kerkbalans

In januari valt bij elk gemeentelid een brief op de mat. Het is een oproep in het kader van de actie Kerkbalans. In deze brief wordt gevraagd met welke financiële bijdrage u de kerk het komende jaar wilt ondersteunen. Een kerk en alles wat hiermee samenhangt, kost ten slotte geld. Via het antwoordformulier kunt u aangeven wat u het komende jaar wilt geven. Op deze manier kunt u bijdragen aan de opbouw van onze gemeente. Het formulier wordt na twee weken weer bij u opgehaald. U kunt uiteraard uw bijdrage ook gelijk overmaken naar het rekeningnummer van de kerk: NL30 RABO 0326 4022 84.

Heeft u eind januari geen oproep ontvangen, maar wilt u wel meedoen? Neemt u dan even contact op met het College van Kerkrentmeesters via Secretaris.CvK@pg-os.nl.

Ook de Belastingdienst helpt een handje mee

U kunt uw kerkelijke bijdrage als periodieke gift geven. Dan maakt u gedurende vijf jaar hetzelfde bedrag over aan uw kerk. Dit bedrag kan dan bij de belastingaangifte volledig worden afgetrokken van de inkomsten. U hoeft dus geen rekening te houden met de drempel van 1 procent (minimaal € 60) en het maximum van 10 procent van het verzamelinkomen. Dat levert u in veel gevallen fiscaal voordeel op.

Acties

Kerkbalans 2025

Onze kerk. Wat betekent die voor jou? Is het een plek waar je God vindt? Waar je gelijkgestemden ontmoet? Waar je uitstijgt boven de waan van de dag? De waarde voor de kerk is voor iedereen anders. Maar feit is dat onze kerk voor veel mensen van grote betekenis is. Dat willen we graag zo houden!

Jij ook? Geef dan vandaag voor de kerk van morgen! Onze vrijwilligers komen tussen zaterdag 11 januari en zaterdag 25 januari bij je langs om de welbekende envelop met informatie bij je langs te brengen, later halen zij deze ook weer persoonlijk bij je op!

Wil je direct een bedrag doneren? Dat kan natuurlijk ook! Je mag het bedrag dat je wilt doneren ook overboeken:

NL30 RABO 0326 4022 84
T.n.v. Protestantse Gemeente Ouwsterhaule-Scharsterbrug
O.v.v. Kerkbalans 2025

Alvast hartelijk dank!

Vacatures

De gemeente is altijd op zoek naar gedreven vrijwilligers!

Zet jouw gaven in voor een bloeiende gemeente

In elke gemeente is het belangrijk dat er een mooi team van ambtsdragers en contactpersonen is. Een team van mensen die samen ogen en oren zijn, om te zien en te horen wat er leeft en nodig is in de gemeente. Waar veel mensen het ‘traditionele huisbezoek’ van vroeger nog wel kennen, is het contact/bezoek tegenwoordig minder formeel en meer gericht op ‘omzien naar elkaar’. Over het algemeen wordt het werk als belangrijk en dankbaar ervaren.

We willen graag een actieve christelijke gemeente blijven. Daarvoor is het nodig dat er zaadjes worden geplant en dat de planten ook water krijgen, zodat ze samen een mooie tuin kunnen vormen onder Gods hemel en met Gods zegen. We willen u en jou dan ook van harte uitnodigen om daarbij te helpen. Ook wanneer u of jij nog niet direct zover bent, maar het wel wilt overwegen: neem vooral contact op met iemand van het pastorale team, of met voorzitter of scriba van de kerkenraad voor een oriënterend gesprek.

Vacatures

Vrijwilligers gezocht

Wij zijn altijd op zoek naar gedreven vrijwilligers. Vele handen maken licht werk en het is nog gezellig ook! Denk hierbij aan activiteiten zoals: Lijkt

Lees verder »

Stuurgroep Kerk Scharsterbrug

De Stuurgroep Kerk Scharsterbrug onderzoekt de mogelijkheid tot bredere inzetbaarheid van het kerk- en bijgebouwen in Scharsterbrug. Via deze nieuwspagina houdt de Stuurgroep u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Leden van de stuurgroep zijn:

    • Arjet Eggink

    • Klaas Abma

    • Lisette ten Hoeve

    • Arno Bokma

    • Frederik Kampstra

Contact: stuurgroepscharsterbrug@gmail.com

Nieuws van de stuurgroep

Stuurgroep Kerk Scharsterbrug

Nieuwsbericht 27 augustus 2025

Het College van Kerkrentmeesters en de Stuurgroep Kerk Scharsterbrug hebben de afgelopen periode niet stil gezeten. De stuurgroep heeft februari 2025 haar opdracht afgerond, deze

Lees verder »